Impozitul pentru autovehiculele la mâna a doua: Comisia Europeană trimite Portugalia în fața Curții Europene de Justiție
La 12 februarie a.c., Comisia Europeană a trimis Portugalia în fața Curții Europene de Justiție pentru aplicarea unor rate de impozitare mai mari pentru autovehiculele la mâna a doua importate din alte state membre decât cele aplicate autovehiculelor la mâna a doua achiziționate pe piața portugheză. Potrivit Comisiei, legislația portugheză nu este compatibilă cu Articolul 110 al Tratatului privind Funcționarea Uniunii Europene (TFEU). Decizia Comisiei de a trimite această chestiune în fața Curții Europene de Justiție urmează scrisorii oficiale de notificare transmisă la 24 ianuarie 2019 și avizului motivat trimis la 27 noiembrie 2019.
Taxa pe tutun nu a reușit să reducă consumul
La 10 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat o evaluare a eficacității Directivei 2011/64/UE, prin care analizează impactul cotelor accizelor aplicate tutunului prelucrat. Concluzia evaluării indică faptul că legislația este eficientă din punctul de vedere al predictibilității și stabilității veniturilor fiscale ale statelor membre. Cu toate acestea, produsele noi apărute, precum țigările electronice sau produsele din tutun încălzit fără ardere, reflectă limitările cadrului legal actual. În consecință, conform acestei evaluări, taxa pe tutun are un impact moderat asupra sănătății publice.
OCDE estimează venituri fiscale anuale de 100 de miliarde de dolari ca urmare a reformei fiscale internaționale
La 13 februarie a.c., Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a emis o analiză economică conform căreia reforma fiscală internațională propusă în prezent la nivel OCDE ar genera până la 4% venituri globale suplimentare din impozitul pe profit, sau 100 de miliarde de dolari pe an. În analiza respectivă a fost luat în considerare efectul combinat al Pilonului 1 (alocarea jurisdicțiilor noi drepturi de impozitare, indiferent de numărul de participanți pe piață) și al Pilonului 2 (stabilirea unui nivel minim de impozitare pentru companiile internaționale). Analiza folosește date din peste 200 de jurisdicții și 27000 de companii multinaționale. Potrivit analizei, o reformă a Pilonului 1 ar genera câștiguri mici din impozitul pe profit pentru majoritatea jurisdicțiilor. Aceste câștiguri ar fi mai relevante pentru țările cu venituri mici și medii decât pentru cele cu o economie avansată.
OCDE a publicat liniile directoare privind prețurile de transfer pentru tranzacțiile financiare
La 11 februarie a.c., OCDE a emis raportul Liniile directoare privind prețurile de transfer pentru tranzacțiile financiare: Cadrul Inclusiv privind BEPS: (Base erosion and profit – Erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor) Acțiunile 4, 8-10. Obiectivul raportului este de a asigura consecvența în interpretare a principiului „deplinei concurențe” și de a ajuta la evitarea litigiilor privind prețurile de transfer și dubla impozitare a tranzacțiilor financiare. Acesta conține și exemple care ilustrează principiile tratate în raport. Acest raport este important deoarece este prima dată când Liniile directoare ale OCDE privind prețurile de transfer includ îndrumări cu privire la prețurile de transfer pentru tranzacțiile financiare.